Hellenic Open University Conferences, International Conference on Business & Economics of the Hellenic Open University 2016

Font Size: 
IMPACT OF ECONOMIC CRISIS ON FUEL CONSUMPTION
Eleni Chita, Pavlos Chatzipavlou, Efthimios Zervas

##manager.scheduler.building##: Titania
##manager.scheduler.room##: Solon
Date: 2016-04-23 04:15 PM – 06:00 PM
Last modified: 2016-05-25

Abstract


ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΚΑΥΣΙΜΩΝ

Ελένη Χήτα, Παύλος Χατζηπαύλου, Ευθύμιος Ζέρβας

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Σχολή Θετικών Επιστημών και Τεχνολογίας

Σαχτούρη 11, 26 222 Πάτρα, Ελλάδα, Τηλ: +30-2610-367-566, Ε-mail: zervas@eap.gr

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

 

Η σημερινή οικονομική κατάσταση που περιγράφεται με τον όρο «παγκόσμια οικονομική κρίση» έχει επηρεάσει την οικονομική κατάσταση αρκετών χωρών της Ε.Ε. σε τέτοιο βαθμό που πλέον πλήττεται η κοινωνική ζωή των Ευρωπαίων πολιτών. Ιδιαίτερα αισθητή είναι η κρίση μετά το 2009 στην Ελλάδα, καθώς λόγω της αυξανόμενης οικονομικής ύφεσης οι Έλληνες πολίτες αδυνατούν πλέον να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες. Ένα από τα μεγαλύτερα πλήγματα στην οικονομική και κοινωνική ζωή των Ελλήνων είναι τα υψηλά ποσοστά ανεργίας, κυρίως στις πιο παραγωγικές ηλικίες του πληθυσμού.

 

Άμεσες συνέπειες έχει η οικονομική κρίση και στον τομέα των μεταφορών (οδικών, θαλάσσιων, εναέριων, σιδηροδρομικών). Το κόστος μεταφοράς των κατοίκων στις πόλεις εξακολουθεί να παραμένει σε υψηλά επίπεδα. Αυτό είναι φανερό, καθώς ότι η εσωτερική υποτίμηση έχει επηρεάσει περισσότερο από όλα τους πραγματικούς μισθούς των εργαζομένων. Ενώ το αυτοκίνητο απλοποιεί  τη μετακίνηση των ανθρώπων εντός των πόλεων και το αεροπλάνο διευκολύνει σε μεγάλο βαθμό την κίνηση μεταξύ των πόλεων, οι τεχνολογίες αυτές εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν μεγάλα ποσά εθνικών μας πόρων. Τα έτη 2000-2008, δηλαδή λίγο πριν την κρίση, οι δαπάνες των νοικοκυριών για τη χρήση και συντήρηση των ΙΧ αυτοκινήτων τους παρουσίασαν αύξηση από 400€/κάτοικο σε 800€/κάτοικο. Από το 2009 και μετά οι δαπάνες παρουσίασαν πτωτική πορεία (700€/κάτοικο).

 

Τα νέα μέτρα που έχουν εφαρμοστεί έχουν αυξήσει δραματικά τους φόρους καυσίμων, περίπου 82% για την αμόλυβδη και 31% για το πετρέλαιο, το οποίο έχει σοβαρό αντίκτυπο στη ζήτηση κυρίως της οδικής μετακίνησης. Με την αύξηση της τιμή του πετρελαίου, έχει αυξηθεί σημαντικά η τιμή των προϊόντων του πετρελαίου που χρησιμοποιούνται στον τομέα των μεταφορών, όπως το πετρέλαιο κίνησης και το μαζούτ, με συνέπεια να αυξηθεί δραματικά το κόστος μεταφοράς των κατοίκων στις αστικές και τις υπεραστικές τους μετακινήσεις. Μεγάλη αύξηση επήλθε στην φορολόγηση της βενζίνης στην Ελλάδα, από το 2006 έως το 2012. Συγκεκριμένα, το 2006 ο φόρος που επιβάλλονταν ήταν 296€/1000 λίτρα, δηλαδή ο χαμηλότερος σε ολόκληρη την ΕΕ-15, ενώ 6 χρόνια μετά ανήλθε σε 670€/1000 λίτρα, τοποθετώντας την Ελλάδα στην 4η θέση με την μεγαλύτερη φορολόγηση των καυσίμων στην ΕΕ-15.

 

Η παρούσα εργασία έχει σαν στόχο την ανάλυση του κόστους των καυσίμων των τελευταίων ετών για κάθε τρόπο μετακίνησης (οδικό, θαλάσσιο, εναέριο, σιδηροδρομικό). Η ανάλυση έχει πραγματοποιηθεί με τη χρήση στατιστικών μεθόδων συσχετίζοντας τα στοιχεία κατανάλωσης καυσίμων των οχημάτων με οικονομικούς και κοινωνικούς δείκτες που χαρακτηρίζουν τον πληθυσμό της ΕΕ-15.

 

Κωδικοί ταξινόμησης JEL: Ε24, G01, L92, P24, Q4,R4

Λέξεις κλειδιά: οικονομική κρίση, ανεργία, μεταφορές (οδικές, θαλάσσιες, εναέριες), καύσιμα

IMPACT OF ECONOMIC CRISIS ON FUEL CONSUMPTION

 

Eleni Chita, Pavlos Chatzipavlou, Efthimios Zervas

School of Science and Technology, Hellenic Open University

Sahtouri 11, 262 22 Patra, Greece Τel: +30-2610-367-566, Ε-mail: zervas@eap.gr

 

ABSTRACT

The current economic situation, described by the term "global financial crisis", has affected the economic situation of many countries in EU. In such a degree so that the social life of European citizens is affected. Particularly noticeable is the crisis after 2009 in Greece, as a result of the growing economic recession most Greek citizens are now unable to satisfy their basic needs. One of the consequences in economic and social life of the Greeks, if not the most major, is the high unemployment. Especially youth unemployment. Persons who are now in their most productive age.

 

Direct consequences of the economic crisis and continuous recession are also visible in the transport sector (road, sea, air, rail). The citizens transport expenditures, in the cities, remain high. This is clear considering that the internal devaluation has affected most of all the actual wages of the employees.

 

While car simplifies people transportation, within the city and the plane greatly facilitates transportation between towns and regions, these transport technologies still represent a large percentage of our national resources, in terms of consumption. In during the years 2000-2008, just before the crisis, household expenses, for the use and maintenance of their private cars increased from 400 € / inhabitant to € 800 / inhabitant. From 2009 onwards the costs showed a downward trend (700 € / person).

 

The new measures that have been implemented have dramatically increased fuel taxes, about 82% for unleaded and 31% for oil. This action has a serious impact, on demand, on main road travel. With increasing oil prices, the price of oil products used in the transport sector has increased significantly, such as diesel and fuel oil. As a result the transportation expenses have dramatically increased for the citizens, in urban and long distance transportation. A Large increase in the taxation of petrol in Greece occurred during the years 2006 to 2012. Specifically, in 2006 the imposed tax was 296 € / 1000 liters, namely is the lowest across the EU-15. The imposed tax, after six years, amounted to 670 € / 1000 liters, placing Greece in 4th place with the highest fuel taxes in the EU-15.

 

The present study aims to analyze the costs of last year’s fuel for each mode of transport (road, marine, air, rail). The analysis is performed using statistical methods correlating the fuel consumption data of the vehicles with economic and social indicators that characterize the population in the EU-15.

 

 

JEL classification codes: Ε24, G01, L92, P24, Q4,R4

Keywords: economic crisis, unemployment, transport (road, sea, air), fuel


Keywords


economic crisis, unemployment, transport (road, sea, air), fuel

Conference registration is required in order to view papers.