Hellenic Open University Conferences, International Conference on Business & Economics of the Hellenic Open University 2016

Font Size: 
THE IMPACT OF THE ECONOMIC CRISIS ON PASSENGER CARS MARKET
Pavlos Chatzipavlou, Efthimios Zervas

##manager.scheduler.building##: Titania
##manager.scheduler.room##: Solon
Date: 2016-04-23 04:15 PM – 06:00 PM
Last modified: 2016-05-25

Abstract


The global financial crisis which erupted in 2008 had and still has a serious impact on various areas of economic and social life in many European Union countries. There have been immediate effects of the crisis in the European automotive industry, where, since 2008 onwards it has been observed a significant decrease in sales of new private-use cars. The current study shall consider the correlations between the various socio-economic indicators and the car market in the 15 countries of the European Union (ЕU-15) from 1990 to 2014, merely focused on the period of the economic crisis. There have been used various items to be qualified the private-use cars market, such as passenger cars new registrations, the enforced lack of cars, the fleet of passenger cars, the passenger cars/1000 inhabitants, the engine power and capacity of new private-use cars etc. The economic and social indicators used are the gross domestic product (GDP), the income per capita, the index of economic inequality, the expenses for transportation, the labour status and the unemployment. The objective of the present study is to investigate the degree of impact of the economic crisis on the market of new private-use cars in various ЕU-15 countries.

JEL classification codes: Ε24, G01, L92, P24, R4

Keywords: European Union, Financial crisis, Passenger cars, Social indicators, Correlations

 

Η παγκόσμια οικονομική κρίση που ξέσπασε το 2008 είχε και έχει σοβαρό αντίκτυπο σε διάφορους τομείς της οικονομικής, αλλά και κοινωνικής ζωής αρκετών χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Άμεσες είναι οι επιπτώσεις της κρίσης στην Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, όπου από το 2008 και μετά σημειώνεται σημαντική μείωση των πωλήσεων των νέων ΙΧ αυτοκινήτων. Η παρούσα μελέτη εξετάζει τις συσχετίσεις μεταξύ των διαφόρων κοινωνικο-οικονομικών δεικτών και της αγοράς αυτοκινήτων στις 15 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ-15) από το 1990 μέχρι και το 2014, επικεντρωμένη κυρίως στην περίοδο της οικονομικής κρίσης. Διάφορα στοιχεία χρησιμοποιήθηκαν για να χαρακτηριστεί η αγορά των ΙΧ αυτοκινήτων, όπως οι νέες ταξινομήσεις ΙΧ, η αναγκαστική έλλειψη αυτοκινήτου, ο στόλος επιβατικών αυτοκινήτων, τα επιβατικά αυτοκίνητα/1000 κατοίκους, η ισχύς και ο κυβισμός των κινητήρων των νέων ΙΧ αυτοκινήτων κτλ. Οι οικονομικοί και κοινωνικοί δείκτες που χρησιμοποιήθηκαν είναι το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν (ΑΕΠ), το κατά κεφαλή εισόδημα, ο δείκτης οικονομικής ανισότητας, τα έξοδα για μεταφορές, το εργασιακό καθεστώς και η ανεργία. Στόχος της παρούσας εργασίας είναι να διερευνηθεί ο βαθμός επίδρασης της οικονομικής κρίσης στην αγορά των νέων ΙΧ αυτοκινήτων στις διάφορες χώρες της ΕΕ-15.

Κωδικοί ταξινόμησης JEL: Ε24, G01, L92, P24, R4

Λέξεις κλειδιά: Ευρωπαϊκή Ένωση, Οικονομική κρίση, Επιβατικά αυτοκίνητα, Κοινωνικοί δείκτες, Συσχετίσεις


Conference registration is required in order to view papers.