Hellenic Open University Conferences, International Conference on Business & Economics of the Hellenic Open University 2017

Font Size: 
Web Presence of Corporate Social Responsibility of Agribusinesses
Byronas Petroudis, Constantina Costopoulou, Maria Ntaliani

##manager.scheduler.building##: Titania
##manager.scheduler.room##: Solon
Date: 2017-04-22 02:00 PM – 04:00 PM
Last modified: 2017-07-10

Abstract


Corporate Social Responsibility (CSR) is increasingly practiced in the business environment and political arena worldwide. In this context, the objective of this research is to investigate the degree of adoption of CSR initiatives by businesses operating in the Greek food processing industry and the wine making sector, as shown through their web presence using the content analysis method. The survey results indicate that CSR appears to be unsatisfactory, as the current financial crisis prevents its dissemination and businesses focus on their immediate economic survival. CSR is adopted mainly by large businesses and focuses primarily on society and the environment and secondly to employees and the market. CSR initiatives are often fragmentary and mainly aimed at charities and sponsorships. For most businesses, CSR is not a part of their core philosophy and strategy. In any case, CSR should be viewed as a strategic investment, with specific parameters and measurable impact for agribusinesses.

Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη (ΕΚΕ) αναπτύσσεται όλο και περισσότερο στο επιχειρησιακό και πολιτικό προσκήνιο και εδραιώνεται στους οργανισμούς και τις επιχειρήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Στο πλαίσιο αυτό αντικείμενο της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση του βαθμού υιοθέτησης πρωτοβουλιών και πρακτικών ΕΚΕ από επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον εγχώριο αγροδιατροφικό τομέα και τον οινοποιητικό κλάδο, όπως αυτές παρουσιάζονται μέσω των ιστοτόπων τους με τη μέθοδο της ανάλυσης περιεχομένου. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι η ΕΚΕ στις επιχειρήσεις δεν εμφανίζεται ιδιαίτερα ικανοποιητική, καθώς η τρέχουσα οικονομική συγκυρία εμποδίζει τη διάδοσή της και οι επιχειρήσεις επικεντρώνονται στην άμεση οικονομική τους επιβίωση. Η ΕΚΕ υιοθετείται κυρίως από μεγάλες επιχειρήσεις και επικεντρώνεται κατά προτεραιότητα στην κοινωνία και στο περιβάλλον και δευτερευόντως στους εργαζόμενους και στην αγορά. Οι πρωτοβουλίες ΕΚΕ είναι συχνά αποσπασματικού χαρακτήρα και στοχεύουν κυρίως σε φιλανθρωπίες και χορηγίες. Στην πλειονότητα των επιχειρήσεων, η ΕΚΕ δεν αποτελεί κεντρική φιλοσοφία και δεν εντάσσεται στη στρατηγική τους, εκτός ορισμένων εξαιρέσεων. Σε κάθε περίπτωση, η ΕΚΕ θα πρέπει να αντιμετωπισθεί ως στρατηγική επένδυση, με συγκεκριμένες παραμέτρους και μετρήσιμα αποτελέσματα για τις αγροδιατροφικές επιχειρήσεις.


Keywords


- Corporate Culture • Diversity • Social Responsibility

Conference registration is required in order to view papers.